Vind een praktijk

Heeft u pijn aan uw voet? Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een podoloog bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde podoloog!

Vind een praktijk

Ervaring van Maaike

“Ben net teruggekomen van 4 dagen Disneyland Parijs, waar ik erg veel heb gelopen. Tot mijn verbazing heb ik geen last van rugpijn gehad.”

Spierkrampen in de benen; een veel gehoorde klacht in de podologiepraktijk

Wat zijn spierkrampen?

Spierkrampen zijn onwillekeurige samentrekkingen van spiervezels, waardoor bewegen even niet mogelijk is. Spierkrampen treden plotseling op en zijn meestal onschuldig maar kunnen wel flink pijnlijk zijn. Vaak treden ze op in de nacht.

Waardoor kunnen spierkrampen ontstaan?

De oorzaken van spierkrampen kunnen heel divers zijn, namelijk:

  • Overbelasting
  • (zitten of liggen in) Een verkeerde houding
  • Sporten (zonder goede warming up)
  • Vermoeidheid
  • Uitdroging
  • Als bijwerking van medicatie, bijvoorbeeld bij plaspillen(diuretica) of cholesterolverlagende middelen (statines)
  • Neurologische aandoeningen (bijvoorbeeld neuropathie)
  • Schildklierproblemen
  • Hormonale aandoeningen
  • Zwangerschap
  • Veroudering
  • Trauma
  • Slechte bloedcirculatie
  • Kou
  • Vitamine C en B12 tekort en/of mineralen tekort
  • Hypertensie
  • Diabetes mellitus
  • Het dragen van schoenen met hoge hakken
  • Het dragen van te strakke schoenen

Wat kunt u doen aan spierkrampen?

Tijdens de spierkramp helpt het om de spier te strekken, te masseren of te wrijven. Ook kunt u een klein beetje keukenzout onder de tong leggen. Dit herstelt de natrium-kalium balans waardoor de kramp binnen een paar seconden afneemt.

Om spierkrampen te voorkomen kunt u een aantal dingen doen:

  • Voldoende drinken.
  • Zorgen voor een evenwichtige voeding met voldoende mineralen en vitaminen die een belangrijke rol spelen bij de functie van spieren, zoals calcium, kalium, magnesium en natrium (goede bronnen zijn onder andere verse groene (blad)groenten, noten, avocado, fruit, peulvruchten, zaden en pure chocola).
  • Magnesium voetbaden nemen, liefst voor het slapen gaan.
  • Voedingssupplementen zoals Magnesium(tauraat) en PEA (palmitoylethanolamide) kunnen spierkrampen verminderen. Dit is ook als crème of gel verkrijgbaar.
  • Een stuk (sunlight) natuurzeep in uw bed leggen.
  • Geen hoge hakken of knellende schoenen dragen.
  • Voeten warm houden.
  • Voeten in beweging houden.

Heeft u last van spierkrampen?

Herkent u zich in deze klachten? Onze Podozorgers zoeken graag samen met u naar een oplossing! Klik op de onderstaande knop en vind een Podozorg praktijk bij u in de buurt.

Vind een praktijk

Wij delen graag onze kennis

Podozorg Nederland is een groep gelijkgestemde podologen, die samen maar één ding willen: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen wij wekelijks onze kennis.